banner

Overzicht van de foto blogs

Home Biota: wat is dat? Dieren Planten Zoogdieren Vogels Insecten NL EN

Deze pagina toont de blog pagina's, de nieuwste bovenaan. Met de link Recent kom je terug bovenaan deze lijst.

TitelDag 28: Vogels in de kloof en een dierenparkje
Onze vlucht naar huis gaat tegen middernacht, dus we kunnen het rustig aan doen. We lopen langs het riviertje in de kloof, en dat levert veel nieuwe vogelsoorten op. We gaan via een dierenkamp/benzine station waar we een aantal bekende dieren zien, maar ook antilopen die we niet eerder zagen. Maar met wat Googelen vinden we dat het parkje is om mensen aan te trekken voor hun restaurant. Nieuwe soorten dus, maar de antilopen horen in noordelijkere (warmere) streken.

In het laatste licht checken we in voor onze rustige vlucht naar huis.

Datum:2024-07-21
TitelDag 27: Laatste game drive en naar Komati Gorge Lodge, Carolina
De zaterdagochtend doen we de allerlaatste game drive. Er is niet veel bijzonders te zien. In arren moede gaat de gids maar roofvogels aanwijzen, en we bekijken een groep bavianen. Wij krijgen koffie, en de bavianen zitten in de ochtendzon.

Na het ontbijt gaan we 6 uur rijden, en tegen de zonsondergang zijn we bij ons laatste hotel. Nog wel in een natuurgebiedje in een ravijn, maar er zijn geen Gevaarlijke Dieren meer.

Datum:2024-07-20
TitelDag 26: Rhino River Lodge in het Manyoni Nature Reserve
Voor de variatie gaan we naar een Big 5 park waar we leeuwen en olifanten kunnen zien. Dat klopt, en eerlijk is eerlijk het was de beste olifant foto plek. Een grote groep komt aan het einde van de middag drinken in het mooie avondlicht.

Nadat we een tijdje hebben gekeken naar de groep zijn we op zoek gegaan naar een paar leeuwen. Er zijn twee mannen en een leeuwin. De leeuwin probeerde het leidende mannetje te verleiden. Hij ging wel even staan, maar hij wilde liever slapen. Ze droop af.

Datum:2024-07-19
TitelDag 25: St Lucia en Cape Vidal
Vandaag ben ik met Natascha naar het Cape Vidal park geweest. Cape Vidal is het Big 5 park boven St Lucia. De kust heeft duinen, een bos, dan een nat stuk en daarna is het weer gewone savanne. Maar vanaf de weg lijkt het in elk geval een ander gebied, met andere vogels en dezelfde Big 5 dieren. We besluiten de dag met vogelgids Ian Ferrera, die me 2,5 uur vogels laat zien in een nat gebiedje. Als ik nog een keer deze kant opkom ga, zou ik met hem het hele gebied rond St Lucia willen verkennen.
Datum:2024-07-18
TitelDag 24: St Lucia: Vogelgids en een nijlpaard boottocht
St Lucia is een klein toeristisch stadje. Het is geen safari park, al kun je de nijlpaarden 's avonds in het stadje zien. We beginnen de dag met vogelgids Ian Ferrera, die ons 2,5 uur vogels laat zien in een park. Al lopend voor het eerst omdat er geen leeuwen of andere gevaarlijke dieren zijn. Overdag tenminste, ook dit bosje wordt 's nachts bezocht door nijlpaarden.
Datum:2024-07-17
TitelDag 23: Zululand naar St Lucia via iSimangaliso Wetland Park
We beginnen weer met de beheerder om vogels te zoeken. Nu hebben we wat meer tijd om daadwerkelijk te kijken omdat we de afstand met een jeepje doen. Dat levert een mooie foto op van een toerako. Natascha rijdt ons rond in de savanne van het iSimangaliso Wetland Park. We vinden geen leeuwen, maar wel giraffes en een "nieuwe" roofvogel.
Datum:2024-07-16
TitelDag 22: Zululand en Hwuhwuwe National Park
De volgende dag beginnen we met een wandeling door het bos rondom de tenten. De bedoeling was vogels te zien, maar voor mijn begrip wordt het snelwandelen. De aapjes keken ons rustig na. We gaan toch niet snel genoeg, om 8:55 worden we opgepikt door een jeepje.

Het Hluhluwe park is oud en heel groot. Bij wijze van experiment heb ik Natascha gevraagd de routes van mijn Birdfinder boek te proberen. Helaas was de route niet geschikt voor "onze" auto, en vonden we de bijzondere vogels niet. Gelukkig vond Elly een heel mooi oranje vogeltje, kwamen we in de knel met de auto door een hele grote groep olifanten en zag Natascha een leeuw. Toch voor iedereen wat.

Datum:2024-07-15
TitelDag 21: Van Africamps naar Zululand Lodge, Hluhluwe National Park
Vandaag verhuizen we van het ene game reserve naar het andere. We zijn even gaan kijken in een krokodillenparkje, maar dat was niet veel bijzonders.
Datum:2024-07-14
TitelDag 20: Een tocht over Lake Jozini en rust in het Africamps
De volgende locatie is een glamping locatie van Africamps White Elephant in het Pongola Game Reserve. We maken 's ochtend een grote rondvaart op het Lake Jozini, waar onder andere het Pongola Game Reserve ligt. Het meer is heel stil en de nevel blijft heel lang hangen. Daarmee is de ervaring veel rustiger dan 's ochtends in een jeep hobbelen op zoek naar een leeuw. Nu hoeven we niks, en dat is fijn. 's Middags blijven we bij de tent en ik amuseer me met vogeltjes.
Datum:2024-07-13
TitelDag 19: Een reisdag door eSwatini
Vandaag een reisdag naar het zuiden, door het land dat vroeger Swaziland heette. We volgen de snelweg door het land, met alleen stops bij de grenzen en bij een wegrestaurant om te lunchen. De foto's van vandaag zijn uit hun tuin. Uiteindelijk komen we weer in een natuurpark in Zuid-Afrika, Pongola Game Reserve.
Datum:2024-07-12
TitelDag 18: De laatste dag in het Kruger National Park
We zijn heel veel in en rond Kruger geweest, en we gaan nu naar een zuid uitgang. Uiteraard maken we er nog een safari drive van, zoekend naar grote dieren en vogels. en deel van de foto's zijn al gemaakt bij het ontbijt waar de vogels zich tegoed doen aan de vruchten van een grote boom naast het terras.

Onderweg zien we onder andere olifanten die van een moddenbad genieten. Het nijlpaard lijkt ook gebaden te hebben, maar dat hebben we niet gezien.

Datum:2024-07-11
TitelDag 17: De tweede dag met de WildPhotoAfrica gids door Kruger
De tweede en laatste dag met een foto-vogel-gids van WildPhotoAfrica. De gids zal ik zeker opnieuw benaderen als ik ook terugkom in deze omgeving. Vandaag zijn er nog meer foto's dan de eerste dag. Ik moet ze eigenlijk meer uitzoeken, maar nu is het even makkelijk zo.
Datum:2024-07-10
TitelDag 16: Met Natascha naar Skukuza camp in Kruger
We gaan dezelfde weg naar het Skukuza camp, nu met Natascha. Een tegenligger wijst ons op een honingdas, die we inderdaad vinden. Meestal is de das alleen 's nachts actief, maar deze had blijkbaar wat lekkers gevonden. In het Skukuza camp zijn mooie honingzuigers (sunbirds), zeer beweeglijk maar als de foto lukt zijn de vogels erg mooi. We zien ook weer een nijlmonitor. Zo heet de leguaan die we een aantal keren zien bij plasjes.

We eten in het oude station, dat dienst doet als restaurant en instapplek voor het trein-hotel dat geparkeerd is op de brug.

Datum:2024-07-09
TitelDag 15: Hazyview, met de gids van WildPhotoAfrica (VJ) door Kruger Park
Vandaag de eerste dag met een foto-vogel-gids van WildPhotoAfrica. De gids weet waar de vogeltjes zitten, heeft geduld en dwingt wat geluk af. Met zo'n gids realiseer je je hoeveel je mist omdat je er gewoon voorbij rijdt. Het helpt ook heel erg dat de gids de vogelgeluiden kan plaatsen. Maar een olifant mag ook op de foto.
Datum:2024-07-08
TitelDag 14: De Panoramaroute
De panoramaroute is een rondje door de Drakensbergen en rondom de Blyde River Canyon waar we gisteren waren. We komen door veel bosbouw en fruit(bomen) in alle soorten. Deels is het gebied hoog, dus dat was vriendelijker voor fruit met wat lagere temperaturen. Met de Canyon is er ook water.

Maar daar stoppen we allemaal niet voor, we gaan langs een aantal viewpoints. Elly gaat naar beneden, naar de Bourke Luck potholes, over een pad in de kloof dat voor mij niet geschikt is. Ik heb foto's van de vogeltjes bij het grote grasveld gemaakt bij het restaurant en parkeerterrein.

Datum:2024-07-07
TitelDag 13: Het stuwmeer in de Blyde River Canyon
De rondvaart op het stuwmeer van de Blyde River Canyon is een welkome afwisseling van de savanne safari's. Het meer is heel mooi gelegen in een grote kloof, en de gidsen varen langs de oevers, ondertussen vogels, krokodillen en nijlpaarden aanwijzend. Het stuwmeer geeft de omgeving energie, maar vooral is het stuwmeer bedoeld voor de landbouw gebieden om de bergen heen. Onze gids woont vlakbij, we eten met Rex, die ons de eerste dagen begeleidde voordat Natascha kwam.
Datum:2024-07-06
TitelDag 12: Safari in Kruger National Park, Timbavati Safari Lodge
In het Kruger park gaan we maar 1 nacht naar hetzelfde hotel. We rijden deels dezelfde weg zodat we terug kunnen naar de drinkplaats waar de vogeltjes en leeuwinnen te zien waren. De vogels waren er weer, de leeuwinnen niet. Daarna is het deel van Kruger vrij droog, dus een mooi gebied om een secretarisvogel te spotten. Dat lukte onze gids/chauffeuse Natascha.
Datum:2024-07-05
TitelDag 11: Safari in Kruger National Park, Mopani Camp
Met de auto gaan we dieren zoeken. We gaan niet vroeg weg, zodat we rustig wakker kunnen worden en er genoeg licht is om te fotograferen. We hebben we goede dag met vogels, leeuwen en olifanten. Als we vogels en leeuwen tegelijk zien is het lastig, je kunt niet even uitstappen om elk je ding te doen. Aan het eind van dag zien we ook nog een luipaard, voor het eerst deze reis.
Datum:2024-07-04
TitelDag 10: Terug naar het Kruger National Park, Letaba Camp
Aan alle goede dingen komt een einde en onze eigen gids komt ons ophalen om ons naar Kruger National Park te brengen waar we een aantal de wilde dieren zoeken. De eerste dag doen we het rustig aan.
Datum:2024-07-03
TitelDag 9: Balule Nature Reserve - Bundox Explorer Camp
We zijn drie dagen in het Bundox Explorer Camp geweest, zonder onze eigen gids. Dat voelde heel fijn. De gidsen vermaken zich met spoorzoeken, en ze hebben er plezier in. Omdat ze de tijd hebben stoppen ze ook voor vogeltjes. Het zonnedek blijft een aantrekkelijke plek om van de zon te genieten en vogels te fotograferen.
Datum:2024-07-02
TitelDag 8: Balule Nature Reserve - Bundox Explorer Camp
Het Bundox Explorer Camp was de mooste locatie, en het hielp dat we de enige gasten waren. Naast het grote wild zien we ook veel vogels. Zoals de gier bij een gedood boszwijn, vogels bij een drinkpoel of een trap (een vogel) op de weg. De gidsen vermaken zich met spoorzoeken, en ze hebben er plezier in. Maar ook het zonnedek is een mooie plek om vogeltjes te zien.
Datum:2024-07-01
TitelDag 7: Bundox Explorer Camp
We zijn nu in het Bundox Explorer Camp, een nog kleinere locatie met slechts 5 tenten. De locatie is heel erg mooi, met een (gezamenlijk) zonnedek. Wij zijn de enige gasten, waardoor we de kok, manager, en 2 Bundox gidsen voor de jeeps voor ons alleen hebben. Omdat onze eigen gids naar huis, voelt het als echt vakantie.
Datum:2024-06-30
TitelDag 6: Vogel safari in het Kruger Park
Onze eerste vogelgids was een game gids, dus zijn methodiek was vanuit de auto grote vogels vinden. Dat levert ons 4 tok (hornbill) soorten, overigens meest bij de stops. Omdat alle excursies in een safari park zijn, komen we ook alle grote dieren tegen. Vogels en dieren worden aangetrokken door water van riviertjes. Soms stroomt het water onzichtbaar in een kiezelbed. Olifanten maken dan putten waar andere dieren ook van profiteren. Zoals zebra's.
Datum:2024-06-29
TitelDag 5: Van Entabeni naar Phalaborwa, Sefapane Lodge
We gaan nu naar een ander deel van het park wat grotendeels een bos was. Dat is minder aantrekkelijk voor leeuwen, maar buffels voelen zich er wel bij. Er zijn ook veel poeltjes, en elke wat grotere poel heeft een paar nijlpaarden. Uiteraard zijn overal vogels, ook hier. 's Middags gaan we naar de Sefana Lodge.
Datum:2024-06-28
TitelDag 4: Safari vanuit Hanglip Mountain Lodge in Entabeni
Een normale dag in de savanne. De gidsen rijden met hun eigen groepje van hun lodge op het terrein. We zien vaak leeuwen en nijlpaarden in dit park. De leeuwinnen werken als groep, 2 generaties kinderen en 4 volwassen dames. De jakhals wil de restjes van de leeuwen verschalken. De jachtluipaarden zijn lastiger te vinden, maar de gids vindt ze na radio contact. Het is een voortdurende gechat over wat iedere gidsen ziet of hoort.
Datum:2024-06-27
TitelDag 3: Hanglip Mountain Lodge in Entabeni
Eerst kijk ik nog wat rond in de tuin van de Bakubung lode, maar we moet snel in de auto om op tijd in de Hanglip Lodge te zijn voor de middag safari drive. Het allemaal veel kleinschaliger, de dieren lopen nu rond de gebouwtjes.

De eerste safari rit zien we een bijzonder beest: een boszwijn. Normaal laten deze dieren zich alleen 's nachts zien. En we zien de eerste leeuwinnen.

Datum:2024-06-26
TitelDag 2: Safari in het Pilanesberg National Park
Deze dag ervaren we de safari in de vroege ochtend. De eerste foto's zijn dan als het nog nacht is; het licht is van een schijnwerper. De jeeps stoppen als ze een groot dier zien, een olifant, neushoorn, een groep impala's of wildebeesten. En soms kun je in een jeep die stil staat ook landschapjes fotograferen, zoals de go-away-bird op een door een olifant vernielde boom. De jachtluipaarden waren de bijzonderste vondst. 's Middags gaan we met onze eigen gids vogeltjes zoeken.
Datum:2024-06-25

TitelDag 28: Vogels in de kloof en een dierenparkje

In het laatste licht checken we in voor onze rustige vlucht naar huis.

TitelDag 17: De tweede dag met de WildPhotoAfrica gids door Kruger

TitelDag 9: Balule Nature Reserve - Bundox Explorer Camp

TitelDag 6: Vogel safari in het Kruger Park
TitelDag 1: Van Johannesburg naar de Bakubung lodge
We zijn gisteren laat aangekomen in Johannesburg. Vanochtend zijn we na een rustige start naar de Bakubung Bush Lodge gereden. Het is een groot complex. We lunchen met zicht op wilde dieren, en daarna gaan we mee met de eerste safari rit. Je wordt per groep ingedeeld, en elke chauffeur zoekt vooral leeuwen, luipaarden en jachtluipaarden. Als bijproduct krijg je veel andere dieren te zien, van olifanten tot aalscholvers.